۱۳۹۹ سه شنبه ۲۴ تير
سرفصل هاي كلاس هاي مراقبت هاي دوران بارداري

خانم عزیز؛ بارداریتان مبارک

می دانیم بیشترین دردی که یک خانم باردار حین زایمان احساس می کند، درد ناآگاهی از زایمان و روند انجام آن می باشد، زیرا ناآگاهی از هر مسئله ای باعث افزایش نگرانی و اضطراب می شود. لذا با شرکت در کلاس های آمادگی برای زایمان می توان به عدم آگاهی از این موضوع غلبه کرد و زایمان را با کمترین استرس و نگرانی انجام داد . برای رسیدن به این موضوع مهم و با اهمیت می توان خانم بارداررا به این کلاس ها (کلاس های آمادگی برای زایمان )

رهنمون کرد.

مطالبی که در این کلاس ها می آموزید، نه تنها تحمل شمارا نسبت به درد زایمان افزایش می دهد، بلکه از بروز عوارض ناشی از زایمان نیز جلوگیری می کند.

به عبارت دیگر، با اعتماد بر بدن خود زایمانتان را هدایت می کنید، بر درد و ترس و نگرانی خود غلبه نموده و عوارض ناشی از زایمان را به حداقل می رسانید.

کلاس های آمادگی برای زایمان آسان در 8 جلسه از هفته بیستم بارداری شروع می شود. مدت زمان هر جلسه حدود 90 دقیقه است. در هر جلسه ابتدا مطالب شفاهی و سپس مهارت ها به صورت عملی آموزش داده می شود.

لازم به ذکر است این کلاس ها مکمل مراقبت هایی است که به طور معمول در بارداری باید برای شما انجام شود.

 شما می توانید یک نفر از بستگان، خانواده یا دوستان خودرا انتخاب کنید و به کلاس بیاورید. این فرد همزمان با شما مطالب و مهارت ها را می آموزد و می تواند به شما در انجام تمرین ها کمک کند.

 

مطالب شفاهی

این مطالب با توجه به جلسات متنوع خواهد بود که به طوراختصار شامل موارد زیر است:

جلسه اول: در این جلسه که در هفته 20 تا 23 بارداری تشکیل می شود شما با اهداف و اصول کلاس ها و نحوه برگزاری کلاس ها آشنا میشوید.همچنین با دستگاه تناسلی یا دستگاه تولید مثل زنانه و نام و عملکرد برخی اعضاء که در روند بارداری وزایمان دخیل هستند، بهداشت فردی ،سازگار شدن با تغییرات فیزیولوژیک دوران بارداری آشنا می شوید. با شکایات شایع و نحوه بر خورد با آن آشنا شده و تمرینات اسکلتی وکششی ،تنفس و تن آرامی آشنا می شوید و پس از پایان جلسه می توانید تمرینها را انجام دهید. 

 

 

جلسه دوم: در این جلسه که در هفته 24 تا 27 بارداری تشکیل می شود،مطالبی در مورد تغذیه دوران بارداری ،توزیع هرم غذایی، اصلاح وضعیت دربارداری ،تمرینات اسکلتی  کششی ،تنفس و تن آرامی آشنا می شوید و پس از پایان جلسه می توانید تمرینها را انجام دهید. 

جلسه سوم :این جلسه در هفته 28 تا 29 بارداری تشکیل می شود. شما و همسرتان در این جلسه با بهداشت روانی،نقش همسر ،تغییرات خلق و خو در بارداری و رشد وتکامل جنین ،نحوه ارتباط با جنین و اصلاح وضعیت دربارداری ،تمرینات اسکلتی کششی ،تنفس و تن آرامی آشنا می شوید و پس از پایان جلسه می توانید تمرینها را انجام دهید.

 

جلسه چهارم : این جلسه در هفته 30تا 31 بارداری تشکیل می شود. علایم هشدار/تشخیص درد های طبیعی و غیر طبیعی دوران بارداری خونریزی *لکه بینی*سردرد*حرکات جنین *ابریزش *پارگی کیسه اب *ورم دست و پا*اصلاح وضعیت در بارداری *تمرینات اسکلتی و عضلانی *در این جلسه شما با تغذیه و حفظ یک رژیم غذایی مناسب ،نحوه مصرف مکملها ،زایمان و روشهای کاهش درد ،تمرینهای کششی ،تنفس و تن آرامی آشنا می شوید و پس از پایان جلسه می توانید تمرینها را انجام دهید.

جلسه پنجم:این جلسه در هفته 33-32 بارداری تشکیل می شود برنامه ریزی برای زایمان/انتخاب نوع زایمان/انواع روش های کم دردی وبی دردی در فرایند زایمان/انتخاب محل زایمان و وسایل لازم برای زایمان/بازدید از اتاق زایمان یک بیمارستان در صورت امکان/اصلاح وضعیت در بارداری/تمرینات اسکلتی وعضلانی/تمرینات تنفسی و تن ارامی

جلسه ششم:این جلسه در هفته 35-34بارداری تشکیل می شود. اشنایی با فرایند و علائم درد زایمان/اشنایی بامرحل اول و دوم و سوم زایمان و چگونگی خود مراقبتی در هریک از مراحل زایمان/نقش هورمونهای بارداری در مراحل زایمان/سازگار شدن با درد زایمان/نمایش فیلم یا انیمیشن زایمان/اصلاح وضعیت در بارداری/تمرینات اسکلتی وعضلانی/تمرینات تنفسی وتن ارامی

جلسه هفتم:این جلسه در هفته 36بارداری تشکیل می شود. بهداشت ومراقبت پس از زایمان/علایم هشدارپس از زایمان/اندوه و افسردگی پس از زایمان/اموزش شیردهی/ورزش های پس از زایمان/اصلاح وضعیت در بارداری/تمریناتاسکاتی و عضلانی/تمرینات تنفسی وتن ارامی

جلسه هشتم: این جلسه در هفته 37بارداری تشکیل می شود.بهداشت نوزاد با تاکید بر خصوصیات عمومی نوزاد هنگام تولد و دوره نوزادی/مراقبت از نوزاد< نحوه ی حمام دادن وتعویض پوشاک و...>/آموزش شیر دهی/علایم خطر برای نوزاد/نمایش فیلم شیردهی و مراقبت از نوازد/اصلاح وضعیت در بارداری/تمرینات اسکلتی و عضلانی/تمرینات تنفسی و تن آرامی

تمرینات عملی

این تمرینات که در نیم ساعت آخر هر جلسه انجام

می شود شامل تمرین های کششی، تن آرامی، ماساژ و

الگوهای تنفسی است و به شما کمک می کند با هماهنگ

نمودن بدن خود با تغییرات دوران بارداری مشکلات

احتمالی ناشی از این تغییرات را به حداقل رسانید.

 

 

 

 

ویژگی کلاسهای آمادگی برای بارداری و زایمان :

شرکت در این کلاسها کامل کننده ی مراقبت های معمول دوران بارداری است.

شرکت در این کلاسها سبب افزایش اعتماد به نفس در مادر و آگاهی از توانایی های بدن خویش می شود.

شرکت در این کلاسها سبب کاهش ترس واضطراب و کسب آرامش هرچه بیشتر مادر و ارتباط عاطفی و روحی موثر با جنین و متعاقبا تضمین سلامت روانی نوزاد در آ ینده خواهد شد.

شرکت در این کلاسها به پذیرش آسانتر نقش مادری و توانمندی هر چه بیشتر والدین در امر مراقبت از نوزاد کمک میکند.

شرکت در این کلاسها سبب کاهش اختلالات شایع و نگران کننده در طی بارداری و بعد از آن بدلیل تعلیم تکنیک های اصلاح وضعیت و ورزشهاخواهد شد.

 

 

 

تاریخ :
1398/10/02
تعداد بازدید:
876
دانشگاه علوم پزشکی جهرم
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal